1. Kohaldamisala
1.1. Käesolevate üldtingimustega (edaspidi „tingimused“) reguleeritakse SmartPosti logistika- japakiveoteenuste ning nendega seonduvate teenuste (edaspidi „teenused“) osutamist tarbijatele (edaspidi „tarbija“). Kui tarbija nimetatud teenuseid kasutab, nõustub ta nende tingimuste täitmisega.
1.2. SmartPosti ja tarbija võivad sõlmida lisalepinguid, millega reguleeritakse konkreetseid teenuseid. Kui siinsete tingimuste ja eraldi lepingu vahel esineb vastuolu, kohaldatakse eraldi lepingu sätteid.
1.3. Need tingimused kehtivad ainult tarbijate kohta ega hõlma äriklientidele osutatavaid teenuseid.
2. Mõisted
SmartPosti – SmartPosti OÜ, registrikood 10891224, registreeritud aadressil Harju maakond, Rae vald, Lehmja küla, Loomäe tee 13, 75306, ja/või SmartPosti UAB, registrikood 110883051, registreeritud aadressil Vilnius, Pirklių g. 5, LT-02300, ja/või SmartPosti SIA, registrikood 40003567822, registreeritud aadressil Dzirnieku 24, Marupe, Marupe piirkond, Läti, LV-2167.
Tarbija –füüsiline isik, kes avaldab soovi osta, ostab või võib osta või kasutada SmartPosti teenuseid või digisisu või -teenust eesmärgil, mis ei ole seotud tema majandus- ega kutsetegevusega.
Leping – SmartPosti ja tarbija vaheline leping, sealhulgas käesolevad tingimused, hinnakirjad ning kõik lisakokkulepped.
Teenused – kõik SmartPosti poolt osutatavad tarne-, ladustamis-, sorteerimis-, transpordi- ja nendega seonduvad teenused. Teenuseid on üksikasjalikumalt kirjeldatud lepingus ja/või SmartPosti vastava riigi veebisaidil (https://www.smartposti.ee).
Vääramatu jõud – sündmus, mis ei ole SmartPosti mõistliku kontrolli all, näiteks loodusõnnetused, töövaidlused või regulatiivsed muudatused.
SDR (Special Drawing Rights) – Rahvusvahelise Valuutafondi määratletud rahvusvaheline rahaühik. Jooksvad eriarveldusõiguste (SDR) kursid on saadaval Rahvusvahelise Valuutafondi (IMF) ametlikul veebisaidil „Valuutaühikud SDRi kohta 2016. aasta novembris“.
Teenuse eritingimused on SmartPosti teenuste tingimused ja kirjeldused, milles käsitletakse SmartPosti teenuseid, sealhulgas kõik kohaldatavad isikuandmete töötlemise lepingud.
3. Teenuste osutamine
3.1. SmartPosti nõustub osutama teenuseid mõistliku hoole ja hoolsusega kooskõlas kehtivate tööstusstandardite ning kohaldatavate seadustega. SmartPosti võib kasutada kontoreid ja tootmiskohti, teenuse- või tarnemudeleid või -meetodeid, samuti oma tehnoloogiaid, mis on parajasti kättesaadavad.
3.2. SmartPosti jätab endale õiguse keelduda teenuste osutamisest, kui tarbija rikub käesolevaid tingimusi või kehtivaid seadusi.
3.3. Kui teenuse kokkulepitud sisu, tarnemeetodit või ajakava muudetakse, võib SmartPosti nõuda tekkinud lisakulude eest tasu. Neid kulusid võib arveldada eraldi arvega või hinnakorrigeerimise kaudu. Lisaks jätab SmartPosti endale õiguse muuta vajaduse järgi tarneaega või muid asjakohaseid tingimusi.
3.4. Tarbija peab tagama, et kogu esitatud teave saadetise kohta on täielik ja täpne. Mis tahes ebaõige teave võib põhjustada lisatasusid, viivitusi või tarnimata jätmist, mille eest SmartPosti ei vastuta.
4. Teenuste kasutamine
4.1. Tarbija nõustub järgima lepingut ja tingimusi, sealhulgas SmartPosti juhiseid teenuste kasutamise kohta.
5. Keelatud saadetised
5.1. SmartPosti teenustega on keelatud saata järgmisi esemeid ja kaupu:
5.1.1. riknevad bioloogilised ained ja nakkusohtlikud ained;
5.1.2. radioaktiivsed, plahvatusohtlikud, söövitavad, mürgised või tuleohtlikud ained või temperatuuritundlikud ained;
5.1.3. esemed või ained, mis võivad oma olemuse või pakendi tõttu määrida või kahjustada teisi saadetisi või käitlusseadmeid, sealhulgas vedelikega täidetud mahutid, kui need ei ole lekkekindlalt suletud ega pakendatud purunemiskindlasse materjali;
5.1.4. raha, pangakaardid, ringluses olevad mündid, väärtpaberid, võlakirjad, väärismetallid ja -kivid;
5.1.5. isikut tõendavad dokumendid, reisidokumendid, load või eristaatust andvad dokumendid;
5.1.6. elusad taimed, loomad, linnud, kalad;
5.1.7. teravad esemed ilma eripakendita;
5.1.8. narkootilised ja psühhotroopsed ained;
5.1.9. laskemoon ja relvad;
5.1.10. pornograafilise või erootilise iseloomuga materjalid, mis kirjeldavad või kujutavad laste seksuaalset ärakasutamist (lapsporno), inimeste seksuaalakte loomadega, nekrofiiliat või pornograafilist laadi vägivalda;
5.1.11. tooted või ained, mille import või ringlusse laskmine on lähte- või sihtriigis keelatud.
5.2. SmartPosti ei vastuta keelatud sisuga saadetiste eest.
5.3. SmartPostil on õigus peatada keelatud sisuga saadetiste edasine kättetoimetamine ja hävitada saadetised, mis kujutavad endast ohtu SmartPosti töötajate või kolmandate isikute tervisele, varale või keskkonnale ning teistele saadetistele.
5.4. Saatja peab hüvitama kõik kahjud ja kulud, mis tekivad seoses saadetistega, mis sisaldavad keelatud aineid või ei vasta pakendamisnõuetele.
6. Isikuandmed
6.1. Teenustega seotud isikuandmeid (nagu nimi, aadress ja telefoninumber) töödeldakse kehtivate õigusaktide järgi, et osutada teenuseid, hallata, analüüsida ja arendada SmartPosti kliendisuhteid, esitada arveid, koostada statistikat ja aruandeid, teavitada SmartPosti ja tema tütarettevõtete teenustest ning neid turundada. Teavet võib töödelda ka selleks, et tagada teenuste infoturve, avastada, ennetada ja uurida väärkasutust või puudusi ning arendada SmartPosti tegevust ja teenuseid. SmartPosti on enamiku teenuste puhul vastutav töötleja, kuid teatavate teenuste puhul on ta isikuandmete töötleja.
6.2. Selleks et osutada tarbijatele teenuseid võimalikult tõhusalt, võib SmartPosti kasutada sidusettevõtteid või alltöövõtjaid. Andmete tehnilise töötlemise tõttu võib osa andmetest asuda füüsiliselt välise alltöövõtja serverites või riistvaral, mille kaudu neid töödeldakse tehnilise kaugühenduse teel. Sel juhul võidakse isikuandmeid edastada ka riikidesse, mis asuvad väljaspool Euroopa Liitu või Euroopa Majanduspiirkonda. Andmete edastamisel kasutatakse edastamismeetodeid kooskõlas kohaldatavate õigusaktidega.
6.3. Privaatsuspoliitika, mis on siinsete tingimuste lahutamatu osa, on saadaval siin: SmartPosti OÜ privaatsuspoliitika, SmartPosti SIA privaatsuspoliitika, SmartPosti UAB privaatsuspoliitika.
7. Muudatused
7.1. SmartPostil on õigus muuta lepingu tingimusi, teenuste sisu ja hinnakujundust ning teenuste kasutamisega seotud juhiseid. Muudatustest teatatakse SmartPosti veebisaidil või eraldi, näiteks e-posti teel. Kui tarbija teenuseid jätkuvalt kasutab, loetakse, et ta on nendega nõustunud.
7.2. Parajasti kehtivad tingimused ja teenuste eritingimused on kättesaadavad SmartPosti veebisaidil.
8. Hinnad ja tasumine
8.1. Kui lepingus ei ole teisiti kokku lepitud, tasub tarbija üldjuhul teenuse eest enne selle osutamist, samuti võidakse teatavate muude teenuste eest nõuda ettemaksu. Teenuste hinnad on kättesaadavad vastava teenuse kirjelduses või hinnakirjas..
8.2. SmartPosti võib tarbijalt välja nõuda kulud, mis on tekkinud põhjendamatu kaebuse, uurimise või tarbija hooletusest tingitud uurimise tõttu.
8.3. SmartPosti võib nõuda lisaks hinnakirjakohast käitlemistasu, kui ta peab saadetise ümber pakendama või selle pakendit parandama.
9. Veebipõhised ja elektroonilised teenused/keskkonnad
9.1. SmartPosti võib pakkuda teenuste kasutamiseks nii veebi- (https://my.smartposti.ee) kui ka elektroonilisi keskkondi. Tarbija peab järgima SmartPosti juhiseid eelpool nimetatud keskkondade kasutamise kohta. Tarbija vastutab esitatud teabe eest ja seda teavet võib kasutada arve esitamise alusena.
9.2. SmartPostil on õigus ajutiselt peatada elektrooniliste keskkondade või teenuste kasutamine, muu hulgas muudatus- ja remonditööde või infoturbega seotud põhjuste tõttu, ning SmartPosti ei vastuta katkestusest tuleneva kahju eest. Seejuures on SmartPosti eesmärk vähendada põhjustatud ebamugavusi. SmartPosti teatab sellistest peatamistest ette, kui see on mõistlike jõupingutustega võimalik.
10. Vastutus kahju eest
10.1. Kadumise või kahju tõendamine
SmartPosti vastutab kahju eest ainult siis, kui tema esindajal on olnud võimalus kahju kontrollida ja kui kahju on tekkinud SmartPosti vastutusalasse jääva tegevuse tagajärjel. Tarnekahjustuse korral peavad saadetisel olema nähtavad välised kahjustused (mida ei olnud enne teenuse osutamist) või muud selged tõendid selle kohta, et kahjustus tekkis ajal, mil saadetis oli SmartPosti vastutusel. SmartPosti ei vastuta kahju eest, mis tuleneb ebaõigest pakendamisest, kauba loomulikust riknemisest, vääramatust jõust või muudest asjaoludest, mis ei ole tema kontrolli all. Nõude esitaja on kohustatud esitama piisavad tõendid väidetava kahju olemasolu, ulatuse ja väärtuse kohta.
10.2. Kahju hüvitamine
Kahju hüvitamise alus on tegelik kahju ja pretensiooni esitaja peab esitama kantud kahju kohta tõendid. Hüvitist võib maksta varakahju ja sellega seotud kulude eest, järgides kohaldatavaid piiranguid.
Varakahju hõlmab otsest, vahetut ja materiaalset kahju. Sellega seotud kulud viitavad vajalikele ja otsestele kuludele, mis on tehtud kahju ennetamiseks, piiramiseks või parandamiseks, või muudele otseselt seotud meetmetele.
Hüvitist võib õiglaselt korrigeerida, kui kahjustatud isik on kahju tekkimisele kaasa aidanud.
Kui SmartPosti hüvitab täielikult mis tahes kauba väärtuse, läheb selle kauba omandiõigus üle SmartPostile.
10.3. Vastutuse piiramine
SmartPosti ei vastuta kaudse ega tuleneva kahju eest, nagu saamata jäänud tulu, kasum või muu rahaline kahju, ega ka kolmandatele isikutele tekkinud kahju eest.
Hüvitist ei maksta asenduskaupade ega kollektsiooni-, antiik- või muu erilise väärtusega esemete eest.
SmartPosti on vastutusest vabastatud, kui ta suudab tõestada, et kahju tekkis sellise sündmuse tagajärjel, mida ta ei saanud vältida ja mille tagajärgi ta ei saanud ära hoida. SmartPosti ei vastuta ka viivituste eest, kui ta ei saanud kaupa oma tingimuste järgi kohale toimetada.
Käesolevad tingimused ei piira mingil moel tarbijate õigusi, mis põhinevad õigusaktidel.
SmartPosti ei vastuta kahju eest, mille on põhjustanud:
10.3.1. tarbija või tema nimel tegutseva kolmanda isiku või mõne muu kolmanda isiku tegevus või hooletus;
10.3.2. teenuse katkestused, viivitused, talitlushäired, kadumised või kahjud, mis on tingitud saatja, tarbija, kolmanda isiku või riigiametnike tegevusest (ja nende teenustest, tarkvarast, seadmetest või andmesidest);
10.3.3. infovõrkude, süsteemide või andmesideühenduste tehnilised rikked, katkestused, hoolduskatkestused või katkestusi põhjustavad paigaldustööd, samuti selliste põhjustega seotud võimalike viivituste, muutuste või teabe kadumise eest;
10.3.4. tasuta teenus, toode või rakendus (kui neid on);
10.3.5. kauba käitlemine, peale- või mahalaadimine, transportimine, toestamine või teisaldamine, mida teeb tarbija või tarbija nimel tegutsev isik või mõni muu isik;
10.3.6. esemele omane kalduvus kahjustuste tekkeks, nagu purunemine, lekked, isesüttimine või põlemine, lagunemine, korrosioon, käärimine, aurustumine, vastuvõtlikkus külma, kuumuse või niiskuse suhtes või mõni muu samaväärne omadus;
10.3.7. puuduv või ebapiisav pakend/ümbris või kate;
10.3.8. ebapiisav märgistus, mille eest vastutab tarbija;
10.3.9. saadetis, mis oma sisu tõttu põhjustab ohtu või kahju;
10.3.10. ebapiisav teave saadetise kohta.
SmartPostil on õigus tugineda kohaldatavate õigusaktide ja lepingutingimuste sätetele, mis on seotud vastutuse piiramise ning vastutusest vabastamisega, isegi kui kahjunõue ei põhine neil õigusaktidel või lepingutingimustel, kuid oleks võinud neil allikatel põhineda.
SmartPostil on õigus asendada tingimustele mittevastav või hilinenud teenus peamiselt asendusteenusega (kui kohaldatakse).
10.4. Vastutus kahju eest vastavalt teenusele
10.4.1. SmartPosti vastutus ja hüvitamise alused on määratletud:
postiteenuste puhul selle riigi kohustuslike õigusaktide kohaselt, kus teenust osutatakse, ning kooskõlas tööstusharu tavadega;
kaubaveo puhul selle riigi kohustuslike õigusaktide ja majandusharu tavade kohaselt, kus teenust osutatakse;
lepingus, nagu pooled on kokku leppinud;
kõikide muude teenuste puhul peale eelnimetatu piirdub SmartPosti koguvastutus kahju eest tingimustele mittevastava teenuse maksuvaba väärtusega.
10.4.2. Postiteenused ja pakivedu1:
postiteenuste puhul hüvitatakse kahju selle riigi kohustuslike asjaomaste õigusaktide kohaselt, kus teenust osutatakse, ja kooskõlas majandusharu tavadega;
SmartPosti vastutab saadetise kadumise või kahjustumise eest vastavalt CMR-konventsioonile kuni 8,33 SDRi ulatuses kadunud või kahjustatud saadetise brutokaalu kilogrammi kohta, välja arvatud juhul, kui kasutatakse SmartPosti pakiautomaadi teenust, Smartkulleri, Parcel Connect või Express Business Day pakiveoteenustBalti riikides (Eesti, Läti, Leedu) ja Soomes, kus vastutus on piiratud 500 euroga (maksimaalne hüvitissumma) saadetise kohta, kuid mitte vähemaga kui allpool toodud summad.
Leedus:
Kui teenust osutab Leedus asuv SmartPosti ja kui postisaadetis läheb kaduma või saab kahjustada SmartPosti süü tõttu, siis hüvitatakse kahju järgmiselt.
Kaotatud tähitud postisaadetise, samuti selles sisalduvate kadunud või kahjustatud esemete eest makstakse hüvitist postikulude kahekordse summa ulatuses.
Kaotatud kindlustatud postisaadetise puhul on hüvitis võrdne postikulude ja kindlustatud väärtusega, mida tõendavad dokumendid või muud kontrollitavad andmed, kuid mis ei ületa kindlustussummat.
Kindlustatud saadetise kadunud või kahjustatud esemete puhul, mille kohta on olemas üksikasjalik loetelu, on hüvitis võrdne postikuludega ja kadunud või kahjustatud eseme väärtusega, nagu on märgitud loetelus ja mida tõendavad dokumendid või muud kontrollitavad andmed, kuid mitte üle kogu kindlustatud saadetise kindlustusväärtuse.
Igal juhul ei tohi hüvitise summa ületada paki deklareeritud väärtust.
Lätis:
Kui teenust osutab Lätis asuv SmartPosti ja kui riigisisene postisaadetis läheb kaduma või saab kahjustada SmartPosti süü tõttu, siis hüvitatakse kahju järgmiselt.
SmartPosti maksab hüvitist kuni 28,46 € pluss postiteenuse eest tasutud tariifisumma, kui tähitud postisaadetis on hävinud, kahjustatud või kadunud, olenemata selle sisust või kaalust.
Kindlustatud postisaadetise kadumise eest, olenemata selle sisust ja kaalust, maksab SmartPosti hüvitist, mis vastab postisaadetise kindlustussummale ja postiteenuse eest makstud tariifisummale. Sama kehtib ka juhul, kui kindlustatud postisaadetis on kahjustatud või kadunud, olenevalt sellest, kas kindlustatud postisaadetisel on või ei ole sisuloendit.
SmartPosti maksab hüvitist ka kindlustamata paki kadumise eest. Hüvitis koosneb põhisummast, mis on 42,69 €, ja lisasummast, mis määratakse kindlaks postipaki kaalu järgi – 4,27 € kilogrammi kohta, ning postiteenuse eest makstud tariifisummast. Sama kehtib ka kahjustatud või kadunud kindlustamata paki kohta, olenevalt sellest, kas kindlustamata postipakil on või ei ole sisuloendit.
Postipaki eest, mis on tagastatud ilma selgituseta, miks seda ei ole kätte toimetatud, maksab SmartPosti hüvitise, mis vastab postiteenuse eest makstud tariifisummale, kui saatja esitab hüvitisnõude kohe pärast asjaomase tagastatud saadetise kättesaamist.
10.4.3. Transport:
Riigisisesed kaubad
Kaupade riigisisese veo puhul hüvitatakse kahju tegeliku kahju alusel, kuid maksimaalne hüvitis on kauba kadumise või kahjustumise korral 8,33 SDR/kg. Riigisisese kaubaveo puhul hüvitatakse hilinemisest põhjustatud tõendatud otsene kahju, järgides kohustuslikke kohaldatavaid õigusakte.
Rahvusvahelised kaubad
Rahvusvahelise kaubaveo puhul hüvitatakse kauba kadumine või kahjustumine tegeliku kahju alusel, kuid maksimaalne vastutus on 8,33 SDR/kg. Lisaks võivad hüvitise määratavust ja summat mõjutada riigispetsiifilised erandid. Viivitusi ei hüvitata.
Transporditasud
Peale maksimaalse hüvitise piirides makstud hüvitise tagastatakse kahjule vastavas ulatuses SmartPostile makstud transporditasud. Kui saadetise kadumine või kahjustumine on tingitud vääramatust jõust, mille eest ei maksta hüvitist, või kui saadetise tagastamine saatjale viibib SmartPostist tulenevatel põhjustel rohkem kui 14 päeva pärast ladustamisperioodi lõppu, on saatjal õigus saada hüvitist, mis on võrdne transpordikulude summaga.
Lisateave maksimaalsete hüvitiste kohta on saadaval SmartPosti veebisaidil (https://www.smartposti.ee), teenuse eritingimustes või klienditeenindusest.
10.4.4. Muud teenused:
SmartPosti vastutab toodete ladustamise ajal tekkinud kahjustuste eest ainult siis, kui need kahjustused on põhjustatud välismõjust, mis on omakorda tingitud SmartPosti eksimusest või hooletusest. SmartPosti ei vastuta toodete muude kahjustuste, sealhulgas varjatud defektide eest.
Kui SmartPosti on kohustatud hüvitama toodete ladustamise ajal tekkinud kadumise või kahjustumise eest, piirdub selline hüvitis kahjustatud toodete käibemaksuvaba soetamisväärtusega, kuid mitte rohkem kui 8,33 SDRi brutokaalu kilogrammi kohta. Seoses toodete käitlemise või transpordiga piirdub SmartPosti hüvitamiskohustus tarbija tõendatud kuludega, mis on kahjunõudega seotud toodete teenusepakkuja lattu toimetamisega.
10.5. Õigus nõuda hüvitist (kahju/kadumine)
Tarbijate puhul on hüvitise nõudmise õigus saatjal (kui kohaldatavas seaduses ei ole sätestatud teisiti). Juhul, kui saadetis on tarbijale juba kohale toimetatud, on saajal õigus esitada pretensioon veoteenuse pakkujale, kellelt saatja veo tellis.
11. Tarbija kohustused
11.1. Tarbija vastutab selle eest, et valitud saatmisviis sobib paki sisuga, saadetised on nõuetekohaselt pakendatud, kõikidel saadetistel on nõutavad sildid ja erimärgistused ning saadetisega seotud ettevalmistustööd on tehtud teenuse tingimuste kohaselt.
11.2. Kaubad tuleb pakendada vastavalt SmartPosti pakendamise juhistele, et need taluksid ka mehaanilist käitlemist ja ei põhjustaks ohtu ega vigastusi inimestele ega vähendaks tööohutust. Lisateavet pakendamise kohta saate SmartPosti veebisaidilt (https://www.smartposti.ee) või klienditeenindusest.
11.3. Tarbija esitab teenuse osutamiseks vajaliku teabe. Tarbija vastutab esitatud teabe ja selle täpsuse eest. SmartPosti ei ole kohustatud sellist teavet kontrollima ega parandama. Tarbija teatab viivitamata kõigist esitatud teabe muudatustest.
11.4. Tarbija vastutab oma saadetavate esemete ja/või andmete sisu, omaduste ning esitusvormingu eest, samuti oma esemete või toodete kindlustuse eest laos ning igasuguse kindlustuse eest, mida tarbija soovib transpordi jaoks sõlmida. Tarbija mõistab, et salajasi või konfidentsiaalseid dokumente (nt isikut tõendavad dokumendid) või esemeid ei tohi pakis saata ega säilitada (nt võimaliku kahjustusjuhtumi tõttu) ning et SmartPosti ei garanteeri nende sisu konfidentsiaalsust.
11.5. Tarbija peab teenuste kasutamisel järgima kehtivaid õigusakte. SmartPosti teenuseid ei tohi kasutada selliste materjalide tootmiseks, salvestamiseks või edastamiseks, mis on vastuolus õigusaktidega, rikuvad autoriõigusi ja/või muid õigusi, häid äritavasid või ametlikke eeskirju. Tarbija vastutab ka teenuse kasutamiseks vajalike seadmete, tarkvara ning side- ja andmesideühenduste maksumuse ja toimimise eest.
11.6. Tarbija vastutab kõigi kulude ja kahjude eest, mis SmartPosti on kandnud põhjusel, et tarbija on jätnud oma kohustuse hooletusest või tahtlikult täitmata.
12. Vastutus alltöövõtja või samaväärse ettevõtja tegevuse eest
12.1. SmartPosti võib teenuste osutamisel kasutada alltöövõtjaid. SmartPosti vastutab tarbija ees oma alltöövõtja tegevuse eest samamoodi nagu enda tegevuse eest.
12.2. SmartPosti vastutab enda ja oma alltöövõtjate teenuste ning lepingukohase teenuseportfelli haldamise eest vastavalt lepingutele, mille ta on kolmandate isikutega sõlminud.
13. Vääramatu jõud
13.1. Pooled vabanevad oma lepingulistest kohustustest ja vastutusest vääramatu jõu korral, nagu näiteks streik, töövaidlus või muu tööõiguslik menetlus, õnnetusjuhtumid, valitsusametnike rakendatavad meetmed ja muud olukorrad, mida pooled ei saa vältida ning mille tagajärgi nad ei saa ära hoida.
13.2. SmartPosti teeb kõik endast oleneva, et osutada teenuseid ka eespool nimetatud erandlikel asjaoludel nii hästi kui võimalik. Vääramatu jõu korral on SmartPostil õigus vajadusel seada teenuste osutamisel prioriteete, et täita või tagada seadusest tulenevate kohustuste täitmine, ühiskonna toimimine, tervishoid, avalik turvalisus või muud sarnased aspektid.
14. Kaebused ja aegumine
14.1. Kättesaamisel maksmise kohta
Kõik kaebused SmartPostile seoses saadetise kättesaamisel tehtud makse eksimustega või selle maksmata jätmisega tuleb esitada mõistliku aja jooksul pärast seda, kui saatja või saaja on ekslikust kättesaamisel tehtud maksest või selle maksmata jätmisest teada saanud või oleks pidanud sellest teada saama.
Kui ei ole märgitud teisiti, tähendab mõistlik aeg neljateist (14) päeva alates saadetise teelesaatmisest.
Kaebuse hilisem esitamine võib raskendada asja uurimist või põhjustada nõudeõiguse aegumise.
14.2. Postiteenuste kohta
Paki saaja peab teavitama SmartPosti paki kahjustustest või puuduvatest esemetest (kaupadest) kolme (3) tööpäeva jooksul alates kättetoimetamise kuupäevast. Saatjal ja/või saajal on õigus esitada SmartPostile puuduva postisaadetise või kahjustatud saadetise (kauba) eest hüvitisenõue kuue kuu jooksul alates postisaadetise (kauba) väljasaatmise kuupäevast. Kui kaebus puudutab teenuse kvaliteeti ja selle mittevastavust tarbijakaitse eeskirjadele, on kaebuse esitamise tähtaeg kaks (2) aastat alates teenuse osutamise kuupäevast.
14.3. Kaubaveo kohta
Kõik SmartPostile esitatavad teated kauba puudujäägi või kahjustuste kohta tuleb esitada kauba kättesaamisel, kui välised märgid kauba vähenemise või kahjustumise kohta on sel ajal nähtavad, ning kõigil muudel juhtudel kirjalikult seitsme (7) päeva jooksul alates kauba kättesaamisest. Kauba tarnimise/üleandmise hilinemise kohta tuleb esitada kirjalik teade kahekümne ühe (21) päeva jooksul alates päevast, mil kaup anti vastuvõtja kasutusse.
Kauba kadumisest tuleb teatada SmartPostile hiljemalt 3 kuu jooksul alates kauba saatmisest.Kui kohustuslikes õigusaktides ei ole sätestatud teisiti, peavad tarbijad esitama teate 30 päeva jooksul alates sellest, kui nad märkasid kahju või viivitust või oleksid pidanud seda märkama.
Riigisiseste vedude puhul ei võeta kaebuse õigeaegse esitamata jätmise korral nõuet arvesse, välja arvatud juhul, kui kahju on põhjustatud SmartPosti raske hooletuse või tahtliku tegevuse tõttu. Kui rahvusvahelise veo puhul ei esitata kaebust õigel ajal, lasub nõude esitajal kohustus tõendada, et kahju tekkis veo ajal.
Kahju hüvitamise nõue tuleb esitada hiljemalt ühe (1) aasta jooksul või, kui see põhineb tahtlikul tegevusel või raskel hooletusel, siis kolme (3) aasta jooksul;
ühe (1) aasta jooksul alates tarnekuupäevast, kui kaup on puudu või kahjustatud või kui tarne on hilinenud;
kolmekümne (30) päeva jooksul alates kokkulepitud üleandmispäevast, kui kaup puudub, või kuuekümne (60) päeva jooksul alates kuupäevast, mil vedaja võttis kauba transpordiks, kui konkreetset üleandmispäeva ei ole kokku lepitud, ja
muudel juhtudel kolme (3) kuu jooksul alates veolepingu (kauba veo kohta) allkirjastamise kuupäevast.
14.4. Muud teenused
Tarbijal on õigus esitada pretensioon selle kohta, et teenus ei vasta lepingutingimustele, kahe (2) aasta jooksul alates teenuse osutamise kuupäevast. Pärast mittevastavuse avastamist peab tarbija esitama teenuseosutajale kaebuse kahe (2) kuu jooksul.
15. Vaidluste lahendamine
15.1. Kõik SmartPosti ja tarbija vaidlused lahendatakse eelkõige läbirääkimiste teel. Kui sellistel läbirääkimistel ei jõuta kolmekümne (30) päeva jooksul kokkuleppele, lahendatakse vaidlus vastava riigi õigusaktide kohaselt.
15.2. Eestis võib tarbija esitada nõude sõltumatule tarbijavaidluste komisjonile (nt Tarbijakaitse ja Tehnilise Järelevalve Ametile) või esimese astme kohtule. Lätis püüavad tarbija ja SmartPosti lahendada vaidlusi kõigepealt läbirääkimiste teel ning kui nad kokkuleppele ei jõua, on tarbijal õigus pöörduda vaidluse lahendamisel abi saamiseks Läti Tarbijakaitsekeskuse poole või esitada kohtusse hagi. Kui Leedus ei jõua tarbija ja SmartPosti läbirääkimiste teel kokkuleppele, on tarbijal õigus esitada kaebus kohaliku riigi tarbijakaitseametile. Lisaks on tarbijal õigus esitada kohtusse hagi.
16. Teenuste peatamine või sulgemine
Kui tarbija ei maksa oma võlgnevusi vähemalt kahe (2) nädala pikkuse tähtaja jooksul pärast SmartPosti saadetud meeldetuletust, on SmartPostil õigus peatada tarbijale kõigi teenuste osutamine, kuni kõik võlgnevused on tasutud.
Lisaks on SmartPostil õigus peatada kõik lepingu alusel osutatavad teenused, kui
a. on teada või võib muul viisil mõistlikult eeldada, et tarbija ei ole võimeline oma lepingulisi kohustusi täitma;
b. tarbija ei täida meeldetuletusest hoolimata oma lepingulisi kohustusi või rikub neid oluliselt;
c. tarbija ei ole kättesaadav, kui temalt üritatakse mingis lepinguga seotud küsimuses selgitust saada.
17. Lepingu lõpetamine
17.1. Tarbijal on 14 päeva aega lepingust taganeda ilma põhjuseid esitamata, välja arvatud juhul, kui teenuste eest on juba tasutud või teenus on osutatud.
17.2. Lisaks on SmartPostil õigus lõpetada leping viivitamata punktis 15 nimetatud alustel, mille kohaselt on SmartPostil õigus katkestada kõik tarbijale osutatavad teenused (kui neid on).
18. Võõrandatavus
Lepingupooltel on õigus leping ilma vastaspoole nõusolekuta oma kontserni liikmele üle anda. SmartPostil on õigus leping seoses ettevõtte või äritegevuse üleminekuga kolmandale isikule üle anda. Alltöövõtja kasutamine teenuse osutamisel ei tähenda lepingu üleandmist.
19. Lepingudokumentide tähtsuse järjekord
Kui ei ole kokku lepitud teisiti, on lepingudokumentide tähtsuse järjekord järgmine:
SmartPostiga sõlmitud leping või tellimuse kinnitus ja selle lisad, välja arvatud käesolevad üldised lepingutingimused;
muu teenuseleping ja selle lisad;
SmartPosti kodulehel olevad ja/või teenustega seoses esitatud juhised SmartPosti teenuse kohta;
teenuse eritingimused;
käesolevad üldised lepingutingimused.
20. Muud lepingu kehtivusega seotud tingimused
SmartPostil on õigus leping ilma etteteatamise, eraldi teadaande või muude meetmeteta üles öelda, kui lepinguga seotud teenuseid ei ole viimase kaheteistkümne (12) kuu jooksul kasutatud.
21. Muud tingimused
21.1. SmartPostil on õigus üks (1) kuu pärast teenust käsitleva lepingu lõppemist hävitada kõik tarbija materjalid, mis on jäänud SmartPosti valdusse.
21.2. SmartPostil on kõik õigused SmartPosti teenustele ja teenustega seotud materjalidele, kaubamärkidele ning muudele sarnastele tunnustele. Tarbija võib kasutada teenuseid ja kõiki nendega seotud andmeid lepingu kohaselt ning ainult SmartPosti teenuse kasutamiseks.
22. Üldiste lepingutingimuste jõustumine
Üldised lepingutingimused võeti vastu 6. juunil 2025 ja need jõustuvad 1. august 2025 ning jäävad kehtima kuni edasise teatamiseni. Need tingimused asendavad kõik varasemad samaväärsed üldised lepingutingimused.
LISA. Pakiveoteenuste üldtingimused
1. Piirangud seoses saadetiste sisuga Tarbija vastutab selle eest, et valitud tarneviis on saadetise sisu jaoks sobiv ja lubatud. 1.1. Väärisesemed Väärisesemeid ei saadeta pakina ega ladustata laos (nt raha, deebet- või krediitkaardid, isikut tõendavad dokumendid või muud sarnased materjalid, vt täpsemat määratlust SmartPosti veebisaitidelt (https://www.smartposti.ee) või muudest SmartPosti kanalitest). SmartPosti ei vastuta selle eest, kui tarbija saadab või hoiustab väärisesemeid vastupidi siinsetele tingimustele. 1.2. Ohtlikud kaubad ja esemed SmartPosti ei transpordi ega ladusta ebaseaduslikke või ohtlikke esemeid, nagu lõhkeained, radioaktiivsed materjalid, mürgised või tuleohtlikud ained, teravad esemed või sarnased materjalid või sellised esemed või materjalid, mille suhtes kohaldatakse ametivõimude kontrolli. Seda loetelu võidakse teistel SmartPosti veebisaitidel (https://www.smartposti.ee) ja muudes SmartPosti kanalites veelgi täpsustada. SmartPosti ei vastuta selle eest, kui tarbija saadab või hoiustab ohtlikke kaupu ja esemeid hoolimata sellest, et see on käesolevate tingimuste järgi keelatud. 1.3. Lennukite pardal keelatud vedelikud ja muu sisu Kui saadetis sisaldab selliseid vedelikke või muud sisu, mida ei saa lennuohutusega seotud põhjustel lennutranspordiga vedada, ei vastuta SmartPosti selle eest, et saadetis toimetatakse kätte teenuse eritingimustes määratud tarneajaks. Vajaduse korral transporditakse riigisiseselt adresseeritud saadetised alati maanteetransporti kasutades adressaadini. Kui saadetist ei saa kätte toimetada, sest selle sisu ei ole lennukis lubatud, saadetakse see saatjale tagasi. Kui märgistus on puudulik, võib saadetise selle täiendamiseks saatjale tagastada. 1.4. Haprad esemed Sõltumata lisateenusest ja -tasust tuleb eseme sisu pakendada vastavalt nõuetele, et sisu ei saaks nihkuda, määrduda ega lekkida ning et see kannataks käitlemist ega kujutaks endast ohtu ega kahjustaks inimesi või vara. Samuti võidakse saatjale panna vastutus kahju eest, mis on tekitatud teistele esemetele ja SmartPostile. 1.5. Loomad, taimed, toiduained ja muud tundlikud esemed Kui ei ole kirjalikult teisiti kokku lepitud, ei kasutata teenust selliste esemete saatmiseks, mille sisu nõuab spetsiifilist säilitustemperatuuri, sealhulgas surnud või elusad loomad, elustaimed või kergesti riknevad toiduained. 1.6. Rahvusvaheliste teenuste eripiirangud Välisriikidesse adresseeritud saadetiste kohta võivad kehtida kohaliku posti- või kullerteenuste osutaja piirangud ning võimalik, et ka muud piirangud, mis tulenevad asjaomase riigi õigusaktidest, ametlikest tavadest või muudest sarnastest protseduuridest. Paljudes riikides ei ole lubatud saata selliselt näiteks väärisesemeid (nagu on sätestatud ka eespool). Saatja peab kontrollima sihtriigi tolliametist/kaubandusesindusest ka muid piiranguid. SmartPosti ei vastuta kauba transpordiaja ega sihtkohta toimetamise õnnestumise eest, kui sihtriik ei aktsepteeri kauba sisu. 2. SmartPosti transpordivastutus ja õigus kaubale SmartPosti transpordivastutus algab siis, kui kaup on lepingu kohaselt transpordiks vastu võetud, ja lõpeb siis, kui kaup on lepingu kohaselt saajale üle antud. Kui kaupa ei ole võimalik saajale kätte toimetada põhjusel, mis ei tulene SmartPostist, siis lõpeb transpordivastutus, kui kaup tagastatakse. Kui kaup toimetatakse saaja ülesande alusel kohale muul viisil kui tarneaadressile, vastutab SmartPosti teenusepõhise tarneaja eest ainult algse ülesande kohaselt teostatud transpordilõigu ulatuses. SmartPostil on õigus valida transpordimeetod. SmartPosti vastutab kaupade kohaletoimetamise või vastavate saabumisteadete eest tarbija esitatud teabe põhjal. SmartPosti ei vastuta kokkulepitud tarneaja eest, kui viivituse põhjuseks on tarbijast tulenev asjaolu või kui kaupa ei ole võimalik tarnida muul SmartPostist sõltumatul põhjusel. Kui ei ole teisiti põhjendatud või seadustes teisiti sätestatud, loetakse SmartPosti süsteemi sisestatud andmeid, mis näitavad kauba kättetoimetamise registreerimist, tõendiks selle kohta, et kaup on saajale kätte toimetatud, ning kauba kättetoimetamise aja kohta. Vastutus kokkulepitud tarneaja eest lõpeb ka siis, kui saajat on teavitatud sellest, et kaup on kätteandmiseks valmis. SmartPostil on õigus keelduda tasumata või ainult osaliselt tasutud saadetiste vedamisest või vajaduse korral nõuda tasumata summa ja lisatasu sisse saadetise saajalt. Tagasisaadetavad saadetised tagastatakse saatjale tema kulul. 3. Saadetiste üleandmine 3.1. Tähitud ja/või kindlustatud esemed (kui neid on vastavas riigis) Kindlustatud ja tähitud kaubad (kui neid on ja kui need vastavad tingimustele) antakse väljastuspunktist allkirja vastu üle ainult saajale või saaja poolt kirjalikult volitatud isikule. Selliseid esemeid võib üldjuhul üle anda üksnes saabumisteate või eseme unikaalse tunnuskoodi vastu. Kui kindlustatud või tähitud saadetise (kui selline on ja kui see vastab tingimustele) saatja on piiranud selle üleandmist nii, et saadetise võib üle anda ainult saajale isiklikult, siis ei tohi saadetist üle anda teistele (nt volitatud) isikutele. Kui saadetisel märgitud saaja on ettevõte või organisatsioon (mille nimi on esimesel aadressireal), siis antakse saadetis üle ettevõtte/organisatsiooni allkirjaõiguslikule isikule või sellise isiku volitatud esindajale. Kui saadetisel märgitud saajaks on füüsiline isik ja aadress on ettevõtte või korporatsiooni aadress (ülareal on isiku nimi ja teisel real on ettevõtte/korporatsiooni nimi), siis ei saa saadetist üle anda kellelegi teisele, kellel ei ole saaja poolt SmartPostile esitatud volikirja. 3.2. Muud allkirja nõudvad esemed Muude kui eespool nimetatud saadetiste kättesaamist võib allkirjaga kinnitada ka isik, kes esitab SmartPosti müügipunktis saabumisteate või saadetise unikaalse tunnuskoodi, või isik, kes viibib saadetise kättetoimetamise aadressil, välja arvatud juhul, kui on põhjust arvata, et saadetis ei jõua õigustatud saajani või kui teenuse tingimustes on sätestatud teisiti. 3.3. Alaealised ja muud õigusvõimetud pakisaajad Usaldusisikul – sealhulgas isikul, kes on alaealise eestkostja – peab olema volitus, mille on andnud (vajaduse korral) esindatav. 3.3.1 Muud tingimused Saajal võib olla õigus anda teatavate teenuste puhul töökorraldusi. Saatja võib piirata saadetiste kättetoimetamist, üleandmist või edastamist ainult siis, kui see on asjaomase teenuse eritingimuste kohaselt lubatud. Kui saaja keeldub sõnaselgelt saadetist vastu võtmast, tagastatakse saadetis viivitamata ja ilma hoiuperioodita saatjale. Välisriiki adresseeritud saadetised toimetatakse kohale riigispetsiifiliste tarne-eeskirjade ja -standardite kohaselt. 3.4. Väljastamata jäänud saadetiste käsitlemine Kui saadetist ei saa saajale kätte toimetada põhjusel, mis ei tulene SmartPostist, tagastatakse saadetis saatjale või käsitletakse seda muul viisil, nagu tarbijaga on kokku lepitud. Teenustasu või kogutud makseid ei tagastata tarbijale, kui saadetis tagastatakse saatjale põhjustel, mis ei ole tingitud SmartPostist. SmartPostil on siiski õigus utiliseerida: • saadetised, mis ei sisalda saatja või saaja aadressiandmeid; • esemed, mille utiliseerimiseks on saatja oma nõusoleku andnud; • esemed, mis on tarnitud lepingu alusel postkasti või muusse sarnasesse asukohta, kuid mida ei ole lepingu lõppedes sealt välja võetud; • saadetised, mille sisu on rikutud; • Eesti, Läti või Leedu (olenevalt riigist) piiridest väljapoole, st välisriiki saadetud saadetised, mille saatmistasu on tasumata või ebapiisav. SmartPosti võib müüa või utiliseerida tarnimata kaubasaadetise, mille tagastamises ei ole SmartPosti saatjaga kokku leppinud või mida saatja ei soovi tagasi võtta. Igasugune eseme utiliseerimine toimub kooskõlas selle riigi kehtivate õigusaktidega, kus teenuseid osutatakse.
1 Postiteenused ja pakivedu on SmartPosti pakiäri, mille sisu on pakiautomaatide ja kullerite võrgustiku kaudu pakkide – peamiselt e-kaubanduse ja isiklike saadetiste – kättetoimetamine, mis toimub kindlaksmääratud kaalu- ja suuruspiirangute alusel.
See teenus hõlmab järgmist:
pakkide kogumine, transport ja kättetoimetamine kuni teatud maksimumsuuruse ja -kaaluni (tavaliselt kooskõlas pakiautomaadi mõõtmetega);
kohaletoimetamine pakiautomaatidesse (APM) või otse saajatele, rakendades kullereid;
Eestis, Lätis ja Leedus tehtavad tegevused, mis on liigitatud riiklike tavade järgi (nt postiteenused (LT & LV) ja transporditeenused (EE));
pakiäri ei hõlma suuri kaubavedusid, kaubaalustel kaupa ega spetsialiseeritud logistikateenuseid, vaid on keskendunud väikeste ja keskmise suurusega pakkide kohaletoimetamisele tarbijate ning VKEde segmendis;